Jeśli czujesz, że praca na etacie nie jest dla ciebie, może czas założyć własną firmę? Formalności wcale nie są skomplikowane, a od niedawna sprawa jest na tyle prosta, że większość spraw można załatwić za pośrednictwem internetu. Wystarczy poszukać, poczytać, a następnie zacząć realizować nasze plany i marzenia
Krok pierwszy: wniosek CEIDG
Pierwszy i decydujący krok formalny to zgłoszenie naszej firmy do CEIDG czyli do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Musimy tylko wypełnić stosowny wniosek – najlepiej elektronicznie, potwierdzając go potem w Urzędzie.
Jak najlepiej się przygotować do wypełnienia wniosku? Na pewno trzeba mieć nazwę firmy. Warto sprawdzić, czy firma o takiej nazwie już istnieje, a jeśli tak, to z jaką działalnością jest powiązana. Nie zaszkodzi również sprawdzenie na stronie Urzędu Patentowego, czy istnieje zarejestrowany znak towarowy na naszą wymarzoną nazwę i jaki rodzaj działalności obejmuje.
Kolejna ważna rzecz – wybór numerów PKD, czyli rodzaju prowadzonej przez nas działalności zgodnie z oficjalną klasyfikacją. W Internecie znajdziemy wyszukiwarki kodów PKD oraz schematy, które pozwolą na właściwe zakwalifikowanie tego, jakie usługi chcemy świadczyć lub jaki towar sprzedawać.
Wypełniając wniosek, wybierz formę opodatkowania
Na koniec trzeba dokonać wyboru rodzaju opodatkowania, ponieważ tę informację musimy także podać we wniosku. Na stronach internetowych, gdzie znajdują się informacje jak rozliczyć pit przez Internet, sprawdzimy, z czym się wiąże wybór konkretnej formy opodatkowania własnej działalności gospodarczej. Wybór niektórych rozwiązań, takich jak np. karta podatkowa czy podatek liniowy uniemożliwia nam wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem, jak również korzystanie z różnych ulg i odliczeń.
Najwygodniejsza forma wniosku CEIDG to forma elektroniczna. Nie jest trudno samodzielnie wypełnić wniosek, potrzebne są tylko nasze dane osobowe. Wpisujemy także nazwę firmy, adres siedziby, wybrane kody PKD i formę opodatkowania. Pola dotyczące księgowości oraz konta bankowego możemy zostawić puste. Po wypełnieniu wniosku online, generujemy kod i wraz z nim lub wydrukowanym wnioskiem udajemy się do naszego urzędu. Ważność wysłanego wniosku potwierdzi dopiero nasz osobisty podpis (chyba że dysponujemy podpisem elektronicznym lub zaufanym). Gotowe! Nasza firma zostanie oficjalnie zarejestrowana.